Nacionalna zaklada za znanost,
visoko školstvo i
tehnologijski razvoj RH
Cjeloživotno učenje knjižničara: ishodi učenja i fleksibilnost

PRATITE NOVOSTI

fb RSS

rss
 

SUDJELUJTE U MREŽI

Projektnim aktivnostima obuhvaćena je izrada institucijske strategije o uvođenju cjeloživotnog učenja knjižničara, izrada institucijskog vodiča za definiranje mjerljivih ishoda učenja u programu cjeloživotnog učenja knjižničara, provedba ankete o usklađenosti studijskih programa, programa stručnog usavršavanja knjižničara i potreba poslodavaca s ciljem utvrđivanja jezgre potrebnih znanja i kompetencija knjižničara u Hrvatskoj, preoblikovanje sadašnjeg nacionalnog programa stalnog stručnog usavršavanja te izrada prijedloga cjeloživotnog učenja knjižničara temeljenog na ishodima učenja.

 
AKTIVNOSTI


1. Izrada institucijske strategije za uvođenje ishoda učenja, prilagodba regulative i izrada institucijskog vodiča za definiranje mjerljivih ishoda učenja

Razvoj strategije za uvođenje ishoda učenja kao polazišne osnove za osiguravanje fleksibilnosti putova učenja i preoblikovanja paradigme cjeloživotnog učenja knjižničara temeljit će se na prikupljenim podacima o sadržajima i razinama programa formalnog obrazovanja knjižničara na hrvatskim sveučilištima, sadašnjem nacionalnom programu stručnog usavršavanja knjižničara, potrebama poslodavaca i tržišta rada, zatim na razmjeni iskustava svih sudionika u procesu primjene ishoda učenja (studenata, knjižničara i poslodavaca) na zajedničkim radnim sastancima te na radionicama za osposobljavanje o načinima uvođenja ishoda učenja.

Na temelju institucijske strategije, pristupit će se izradi programskog vodiča za definiranje mjerljivih ishoda učenja te primjeni sustava akreditacije i akumulacije bodova za označavanje mjere učenja. U skladu sa strategijom za uvođenje ishoda učenja preoblikovat će se dio sadašnjeg nacionalnog programa stalnog stručnog usavršavanja knjižničara.

2. Uspostavljanje institucijske organizacijske strukture za sustavno uvođenje ishoda učenja

Uspostavljanje organizacijske jedinice za uvođenje ishoda učenja u sklopu Centra za stalno stručno usavršavanje knjižničara sa sjedištem u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu u prvoj fazi projekta ima za cilj uspostavu administrativne jedinice za provedbu ciljeva projekta i sustavno uvođenje ishoda učenja u program cjeloživotnog obrazovanja knjižničara.

Organizacijska jedinica platforma je za zajedničko djelovanje institucija formalnog visokoškolskog obrazovanja knjižničara, strukovnog društva te predstavnika knjižnica (poslodavaca). Platforma omogućuje zajednički dijalog i dogovor o uvođenju ishoda učenja, prepoznavanju potreba knjižnica, ali i kompetencija i znanja usvojenih kroz različite oblike učenja.

Organizacijska jedinica u sklopu Centra za stalno stručno usavršavanje knjižničara provodit će međuinstitucionalnu koordinaciju u uvođenju ishoda učenja te osposobljavati predavače za izradu, primjenu i mjerenje ishoda učenja u programu cjeloživotnog obrazovanja knjižničara. Osnovat će i održavati registar predavača s potrebnim relevantnim podacima o njihovoj osposobljenosti.

3. Osposobljavanje nastavnika za provođenje osposobljavanja osoblja u definiranju i mjerenju ishoda učenja (training the trainers)

U pripremnoj fazi projekta odlučujuće je provesti program osposobljavanja članova tima o ishodima učenja. Članovi projektnog tima sudjelovat će na međunarodnim radionicama i seminarima (training the trainers) o primjerima dobre prakse u zemljama EU.

Obveza članova projektnog tima, nakon odslušanih radionica, jest osposobljavanje predavača u Centru za stalno stručno usavršavanje knjižničara za izradu stručnog programa temeljenog na ishodima učenja, a u cilju primjene sustava bodovanja. Planira se održavanje dva stručna skupa.

4. Razvoj matrice za definiranje mjerljivih ishoda učenja i uključivanje studenata i poslodavaca u definiranje ishoda učenja

U provedbenoj fazi projekta provest će se istraživanje o usklađenosti studijskih programa knjižničarstva, programa stalnog stručnog usavršavanja i potreba poslodavaca. Istraživanje će pomoći u definiranju kompetencija koje je potrebno usvojiti tijekom formalnog školovanja i cjeloživotnog učenja. Posebnu skupinu podataka činit će oni sakupljeni temeljem ispunjenih evaluacijskih obrazaca polaznika tečajeva Centra za stalno stručno usavršavanje, s naglaskom na primjenjivost sadržaja tečajeva u njihovom budućem radu. Još jednu skupinu podataka činit će odgovori poslodavaca o očekivanim kompetencijama (profesionalnim, interpersonalnim i sl.) knjižničara. Poslodavci su predstavnici matičnih knjižnica regionalnih središta (narodne i školske knjižnice), i sedam sveučilišnih knjižnica u Hrvatskoj. Usporedbom podataka utvrdit će se koja znanja poslodavci i knjižničari – polaznici tečajeva drže važnima za obavljanje posla. Ti će rezultati pomoći u utvrđivanju knjižničarske jezgre. Cilj je ove faze projekta osuvremeniti i poboljšati nastavu koju Centar izvodi i omogućiti mu da postane akreditirana organizacija za izvođenje cjeloživotnog učenja knjižničara.

Usporedo s ovim dijelom istraživanja, suradnici će uz sudjelovanje stranog stručnjaka pregledati sadašnji način stručnog napredovanja knjižničara i izraditi prijedlog mogućeg jedinstvenog sustava stjecanja stručnih kvalifikacija na razini zemlje. Za tu je svrhu potrebno utvrditi i jezgru stručnih znanja i kompetencija potrebnih knjižničarima. Mogući uzor je Korpus stručnoga znanja kojim se u svojem radu vodi CILIP (strukovna udruga britanskih knjižničara i informacijskih stručnjaka nastala spajanjem Knjižničarskog društva i Instituta informacijskih znanstvenika 2002. godine). Jezgra stručnih znanja potrebna je i sveučilištima u Hrvatskoj koja organiziraju nastavu za studente knjižničarstva, jer ona u ovom času imaju potpunu slobodu u oblikovanju i izvođenju nastavnih programa, što znači i da ne moraju uzeti u obzir specifične potrebe knjižničara. Potrebno je dalje uspostaviti jedinstveni sustav bodovanja koji se nadovezuje na sustav ECTS-a koji se primjenjuje u visokoškolskoj nastavi. Krajnji je cilj izrada prijedloga sustavnog stručnog napredovanja koje se nastavlja na znanja stečena sveučilišnim školovanjem.

5. Stvaranje mrežnog izvora (portala) za učenje o ishodima učenja te vježbanje definiranja i mjerenja ishoda učenja

Izrada mrežnog portala projekta "Cjeloživotno učenje knjižničara – ishodi učenja i fleksibilnost" osigurat će pravovremeno informiranje o ciljevima i planiranim aktivnostima projekta, objavljenim rezultatima istraživanja, o usvojenoj strategiji za uvođenje ishoda učenja, prilagođenoj regulativi i institucijskom vodiču za definiranje mjerljivih ishoda učenja u programu cjeloživotnog učenja knjižničara.

Portal je središnje mjesto za učenje o ishodima učenja, o načinima pripreme nastavnih jedinica u skladu s ishodima učenja, o načinima i oblicima provjere zadovoljenja usvojenih jedinica i sl. Važan dio portala odnosit će se i na definiranje kriterija potrebnih za uključivanje u sustav akreditiranja programa cjeloživotnog obrazovanja knjižničara.

Portal donosi pregled akreditiranog programa cjeloživotnog učenja knjižničara temeljenog na ishodima učenja, kao i ostalih stručnih aktivnosti iz područja knjižničarstva.

6. Diseminacija iskustva i dobrih praksi

Pravovremeno obavještavanje knjižničarske zajednice o tijeku rada na projektu te svim postignutim rezultatima provodit će se putem mrežnog portala. U tu svrhu primjenjen je sustav za automatsku distribuciju novosti RSS. Portal će sadržavati rezultate provedenog istraživanja u svrhu utvrđivanja knjižničarske jezgre u Hrvatskoj.

Cilj portala je i signaliziranje o postojećim edukacijskim programima u Hrvatskoj i svijetu, o mogućnostima zaposlenja knjižničara, o načinima izrade CV-a, pripreme za zaposlenje te načinima stipendiranja školovanja knjižničara. U tom smislu, u razvoju portala sudjelovat će tematski urednici, knjižničari iz pojedinih matičnih ili sveučilišnih knjižnica, te svi zainteresirani.

Članovi projektnog tima održat će predavanja u sveučilišnim knjižnicama s ciljem stvaranja svijesti o potrebi sustavnijeg ustrojavanja cjeloživotnog obrazovanja knjižničara.

Završna publikacija o projektu Cjeloživotno učenje knjižničara – ishodi učenja i fleksibilnost objedinit će dokumente nastale tijekom rada na projektu, tekst strategije o uvođenju ishoda učenja i način primjene akreditiranog modela cjeloživotnog učenja knjižničara u Hrvatskoj.

 

KONTAKT

Voditelj projekta:
prof. dr. sc. Tihomil Maštrović

Adresa:
Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu
Za projekt "Cjeloživotno učenje knjižničara: ishodi učenja i fleksibilnost"
Hrvatske bratske zajednice 4
10000 Zagreb

Email: cuk@nsk.hr
Tel.: 01 6164 037
Fax.: 01 6164 365

GALERIJA SLIKA
PREZENTACIJSKI MATERIJAL