Prigodna izložba „Ususret Božiću“ u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu

Objavljeno 18.12.2014.

Izložba radova hrvatske grafičarke Zdenke Pozaić pod nazivom Ususret Božiću bit će otvorena u petak, 19. prosinca 2014. u 12 sati u čitaonici Grafičke zbirke Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu. Izložba donosi sakralne motive nastale u različitim tehnikama i razdobljima. Izložbom se želi obilježiti vrijeme došašća i dolazak Božića, a može se razgledati do 15. siječnja 2015. godine.

U bogatome umjetničkom djelovanju i likovnome stvaranju Zdenke Pozaić teško je razdvojiti grafičarku od slikarice. U tome stvaralaštvu ne samo da se stapaju nijansirani senzibiliteti različitih medija već se i uzajamno isprepliću i povezuju. Dosad je uglavnom poznata kao grafičarka sklona poeziji, koja ustrajno radi na grafičko-pjesničkim mapama, kao i na glazbenim predlošcima, uvijek otvorena prema drugome i drukčijem. Njezine su grafike rađene uglavnom u drvorezu i linorezu u osnovi jednostavnih formi, a ritam u njima postiže preklapanjem otisaka. Autorica je snažnoga artizma, bogata kolorita i iznimne poetike te prepoznatljive osebujnosti.

Finoća grafičkoga rukopisa izvedena je u vrlo zahtjevnoj tehnici višebojnoga drvoreza i linoreza ostvarenoga kohezijom i harmonijom osjetilnoga i čulnoga, ispreplićući apstrakciju i figuraciju naglašenoga kolorita kojim postiže gotovo lirsku muzikalnost djela.

Čin otiskivanja imanentan je samo grafici. Osim činjenice što grafički list postoji u više primjeraka, on u sebi nosi neka svojstva koja ga bitno određuju prema drugim likovnim djelima. Čitav proces započinje idejom koja je na prvome mjestu, na drugome je proces u kojem se ideja ostvaruje, dok je na trećem mjestu čin otiskivanja, koji biva najosobnijim autorovim doprinosom, neponovljivim pečatom izvornosti otiska. Prisutnost, odnosno mjera prisutnosti grafičkoga stvaralačkog procesa sastavljenoga od svih triju elemenata, vizije, procesa i tiska, poznati grafičar i teoretičar Stanley William Hayter pri definiranju pet stupnjeva izvornosti grafičkoga lista označuje ih od A do E. Prema tome bi mjerilu Zdenkini obojeni drvorezi zasigurno pripadali najvišoj kategoriji originalnosti u umjetničkoj grafici, koju je Hayter označivao slovom A, što znači da je u likovnome djelu došlo do suglasja ideje, svojstva materijala i načina obradbe i otiskivanja, kao i izbor papira i boje. U svaku pojedinost u procesu nastajanja grafičkoga lista utkan je dio autorove volje.