Plakati Borisa Bućana uvršteni u novi stalni postav njujorškoga Muzeja suvremene umjetnosti

Objavljeno 23.10.2019.

Nakon otvorenja novoga stalnog postava njujorškoga Muzeja suvremene umjetnosti (The Museum of Modern Art – MoMA) među brojnim izloženim djelima odabrana su i tri plakata hrvatskoga umjetnika Borisa Bućana.

U sklopu novoga postava izložena su dva plakata izrađena za Zagrebačke simfoničare i Zbor RTZ-a Glazbeni doživljaji iz 1988. i 1989. godine te plakat za predstavu Aretej Miroslava Krleže za Hrvatsko narodno kazalište u Splitu iz 1984. godine.

Boris Bućan suvremeni je hrvatski slikar, grafičar, grafički dizajner koji je izašao iz prostora domovine i bio prepoznat u svijetu kao vrstan umjetnik, čiji su plakati oblikovali i oživljavali lice grada. Rođen je u Zagrebu te nakon završene Škole primijenjene umjetnosti upisuje Akademiju likovnih umjetnosti u Ljubljani 1967. godine. Studij slikarstva nastavlja na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, gdje je diplomirao 1972. godine. Na likovnoj sceni javlja se krajem 70-ih godina izvodeći intervencije u prostoru grada Zagreba. Autor je više od sedamdeset samostalnih te više od 160 skupnih izložaba, od kojih su najpoznatije Venecijanski bijenale 1984. godine, Bijenale u Sao Paolu 1989. godine te Trijenale u Milanu 1992. godine. Iznimno je cijenjen u zemlji i u inozemstvu zbog svojega osebujnog pristupa u oblikovanju plakata. U grafičkome oblikovanju, osobito plakatima velikih dimenzija, povezan je s pop-artom i konceptualizmom te uspješno predviđa neke osobitosti postmodernizma. Dobitnik je brojnih nagrada u zemlji i inozemstvu. Od 2006. godine redoviti je član Hrvatske akademije za znanost i umjetnosti.

Grafička zbirka Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu u svojem fondu posjeduje brojne plakate, grafike, crteže i grafičke mape Borisa Bućana, a 1984. godine u izdanju Grafičke zbirke Nacionalne i sveučilišne biblioteke u Zagrebu objavljena je monografija Bućan: plakati/posters (1967-1984) autora Tonka Maroevića.

Godine 2001. autor je Grafičkoj zbirci darovao 163 plakata, među kojima su i oni izloženi u njujorškome Muzeju i koji su, uz druga djela, dostupni na portalu Digitalne zbirke Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu.

U sklopu obljetničke izložbe Linija ljepote – trag nadahnuća: 100 godina Grafičke zbirke Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu koja se održava do 3. studenoga 2019. godine u Galeriji Klovićevi dvori mogu se pogledati plakati i grafike Borisa Bućana čija djela ostavljaju neizbrisiv trag u hrvatskoj, ali i u svjetskoj umjetnosti.

Njujorški je Muzej suvremene umjetnosti sredinom 2019. godine prošao opsežnu adaptaciju te je za posjetitelje bio zatvoren gotovo šest mjeseci. Skupocjena adaptacija koja je obuhvaćala izgradnju novoga krila Muzeja djelo je arhitektonske tvrtke Diller Scofidio + Renfro u suradnji s tvrtkom Gensler. Prema pisanju kustosa na mrežnoj stranici Muzeja i novina New York Times temeljna je namjera adaptacije Muzeja stvaranje kapaciteta za rotacijsku galeriju u kojoj će se izložbeni postav mijenjati svakih šest mjeseci te u kojoj će se izložiti vrhunska djela poznatih i manje poznatih autora 20. i 21. stoljeća.