Održane panel rasprava „Pozdrav iz Hrvatske – kulturna baština kao turistički proizvod“ i predstavljanje mobilne aplikacije „Pozdrav iz Zagreba“

Objavljeno 19.3.2018.

U Zapadnoj Europi i Americi 40 posto dolazaka turista motivirano je kulturom, dok je u Hrvatskoj postotak znatno niži, i to samo 10 posto na razini države, a 26 posto u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, podatak je to s panel rasprave Pozdrav iz Hrvatske – kulturna baština kao turistički proizvod održane 16. ožujka 2018. godine u Areni Zagreb u sklopu Međunarodnoga sajma turizma Place2go. U panel raspravi sudjelovale su stručnjakinje iz kulture, kulturnoga turizma i kreativne industrije, dr. sc. Daniela Angelina Jelinčić, znanstvena savjetnica na Institutu za razvoj i međunarodne odnose, mr. sc. Vlasta Klarić, viša predavačica na Međunarodnome sveučilištu Libertas, dr. sc. Sofija Klarin Zadravec, knjižničarska savjetnica za razvoj digitalne knjižnice Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, Dragana Lucija Ratković Aydemir, utemeljiteljica tvrtke Muze za savjetovanje i upravljanje u kulturi i turizmu, Ivana Nikolić Popović, predsjednica Hrvatskoga klastera konkurentnosti kreativnih i kulturnih industrija, te dr. sc. Andrea Pisac, antropologinja, poznata spisateljica i blogerica na blogu Zagreb Honestly. Panel raspravu moderirala je mr. sc. Davorka Pšenica, knjižničarska savjetnica iz Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu.

Viša predavačica na Međunarodnome sveučilištu Libertas Vlasta Klarić istaknula je kako samo arheološka baština u Turskoj godišnje privuče deset milijuna turista, a kulturni sadržaji Italije 35 milijuna. Najrazvijenija kulturno-turistička zemlja Velika Britanija godišnje privuče čak 80 milijuna turista, čiji je dolazak motiviran kulturom. „Britanci su stručnjaci u tome da budu neozbiljni s visokom kulturnom i ozbiljni s popularnom kulturom. Od bilo koje teme naprave dobru priču, tako su od priče o Jacku Trbosjeku napravili iznimno posjećenu turističku rutu“, naglasila je antropologinja, poznata spisateljica i blogerica na blogu Zagreb Honestly dr. sc. Andrea Pisac koja je dugi niz godina provela u Londonu, a danas promiče hrvatsku baštinu na svojim blogovima.

Kao bitna vještina za stvaranje kulturno-turističkih proizvoda istaknuta je interpretacija baštine u kojoj veliku ulogu trebaju, kako je istaknula utemeljiteljica tvrtke Muze za savjetovanje i upravljanje u kulturi i turizmu Dragana Lucija Ratković Aydemir, imati baštinske ustanove poput muzeja, knjižnica i arhiva. „Umjesto ulaganja u otvaranje interpretacijskih centara, mali muzeji širom Hrvatske trebali bi postati interpretacijski centri“, rekla je Dragana Lucija Ratković Aydemir, dodavši kako se nada da će jači interpretacijski zamah dobiti i hrvatska književna baština.

Mogućnost u interpretaciji baštine prepoznata je u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu koja je na sajmu Place2go predstavila i svoju mobilnu aplikaciju Pozdrav iz Zagreba. „Ova je aplikacija prototip koji treba potaknuti kreativce da dođu nama“, istaknula je dr. sc. Sofija Klarin Zadravec iz Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, dodavši kako se NSK različitim digitalnim uslugama otvara široj zajednici, među kojima i turistima, te kako je građa koju čuva i koja je dio hrvatskoga nacionalnog identiteta mogućnost za ispričati prekrasnu priču o hrvatskome jeziku i pismenosti.

U Hrvatskoj je još uvijek nedovoljno prepoznata mogućnost kulturne i kreativne industrije u turizmu, istaknula je Ivana Nikolić Popović iz Hrvatskoga klastera kreativnih i kulturnih industrija. „Još uvijek imamo dojam da su sportaši naši glavni ambasadori, a javnosti je nepoznato da je Hrvatska prepoznatljivija u svijetu po svojim umjetnicima“, naglasila je Ivana Nikolić Popović, ističući kako ne njegujemo kreativnu i kulturnu industriju te kako nam nedostaje strateški pristup ovoj industriji u koju se, kako je rekla, u mnogim zemljama ubraja upravo i turizam, a koja u Hrvatskoj zapošljava više od 124 tisuće ljudi.

Kreativni i kulturni sektor može dati snažniji zamah turizmu ekonomijom iskustva, istaknula je panelistica mr. sc. Vlasta Klarić. „Nismo se na vrijeme bavili korisnikom. Kreativni turizam zahtijeva interakciju sa sadržajem“, rekla je Vlasta Klarić, dodavši kako je Hrvatskoj potrebna i nova Strategija kulturnoga turizma jer su, napomenula je, svi ciljevi postojeće Strategije zadovoljeni i ostvareni. Kao primjeri dobre prakse kulturnoga turizma istaknuti su grad Šibenik i tvrđava svetoga Mihovila, multimedijalni centar Ivanina kuća bajke, manifestacija Noć muzeja i mobilna aplikacija Pozdrav iz Zagreba.

Aplikaciju Pozdrav iz Zagreba na sajmu turizma Place2go predstavila je Dragana Koljenik iz Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, jedna od njezinih autorica, istaknuvši kako je upravo ovih dana aplikacija dobila nagradu Međunarodnoga saveza knjižničarskih društava i ustanova (IFLA), i to kao jedna od najboljih marketinških kampanja knjižnica. Ova prva mobilna aplikacija NSK koja spaja baštinu i nove tehnologije izjednačila se po vrijednosti s najvećim svjetskim knjižnicama poput one u New Yorku i Novome Zelandu.